”De kan lige så godt lære det på den hårde måde…”

Dette udsagn hørte jeg for nyligt, da vi havde dialog om, hvordan nye sælgere skulle forberedes på livet som kørende sælger. Salgschefen havde selv taget den ”hårde” vej, og kunne han lære det på den måde, så kan alle andre også – mente han.

Det lyder nogenlunde lige så fornuftigt, som når jeg fortæller mine børn, hvordan vi cyklede gennem snestormen, da jeg var barn – dengang der var rigtig vinter, og vi havde ikke råd til hue og vanter, og… – I kender selv resten af smøren.

𝐌𝐞𝐧 𝐬𝐚𝐧𝐝𝐡𝐞𝐝𝐞𝐧 𝐞𝐫, 𝐚𝐭 𝐦𝐚𝐧𝐠𝐞 𝐢 𝐝𝐚𝐠 𝐛𝐥𝐢𝐯𝐞𝐫 𝐬æ𝐥𝐠𝐞𝐫𝐞 𝐮𝐝𝐞𝐧 𝐡𝐞𝐥𝐭 𝐚𝐭 𝐯𝐢𝐝𝐞, 𝐡𝐯𝐚𝐝 𝐝𝐞 𝐠𝐚̊𝐫 𝐢𝐧𝐝 𝐭𝐢𝐥, 𝐨𝐠 𝐮𝐝𝐞𝐧 𝐚𝐭 𝐟𝐚̊ 𝐝𝐞𝐧 𝐫𝐞𝐭𝐭𝐞 𝐭𝐫æ𝐧𝐢𝐧𝐠. Og måske var frafaldet også kæmpe stort tidligere – vi har bare glemt det.

Jeg talte i dag med en erfaren leder, som har skiftet spor til salg – og han fortalte, at I hans øjne så salg nemt og hyggeligt ud, og der var fri bil og masser af frihed. Men ingen havde forberedt ham på den disciplin, det kræver, ingen havde fortalt ham om ensomheden, om ”dørskrækken”, om afvisningerne, om dagene, hvor al indsats er spildt, om timer foran et CRM-system, og kampen for at få intern opbakning efter et salg – og alle de andre glæder, som sælgeren må kæmpe med.

I virkeligheden er, at det er hårdt arbejde at være kørende sælger, og alt for mange bliver ikke trænet i andet end produkter, inden de starter – og så er det hårdt arbejde at lykkes.

Det gør op med nu. Sælgere fortjener ordentlig træning, så de har forudsætningerne for at lykkes, og derfor har vi designet et 12 måneders træningsforløb for sælgere – nye som erfarne – hvor deltagerne både lærer det salgstekniske og det mentale.
I elitesporten skal man måske performe 2 gange om ugen, når det er gameday – men sælgerne skal performe hver dag. For sælgere er hver dag en gameday – og derfor hedder vores nye træningsprogram netop 𝐆𝐀𝐌𝐄𝐃𝐀𝐘.
Kontakt mig gerne for at høre mere eller få vores brochure tilsendt ved at skrive på nikolaj@game-day.dk.

Previous
Previous

Skal det være nemmere at rekruttere sælgere?